Printr-un lanț de erori făcute cu bună știință de către administrația Robu și ADI Apă-Canal Timiș, Aquatim a reușit să păcălească 55 de consilii locale și tot atâția primari și secretari, impunând o majorare imediată a prețului apei cu 15% pentru servicii care vor fi asigurate peste câțiva ani, majorare care nu a fost inclusă în Fondul IID (n.r. expicații în articol). Sesizarea ne-a venit de la consilierul local Laura Chindriș, care a văzut o parte din documente în comisia din care face parte.

În 2009, Municipiul Timișoara împreună cu 8 orașe și 32 de comune din județul Timiș au înființat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Timiș (ADI Apă-Canal Timiș) pentru a putea atrage fonduri europene în Programul Operațional pentru Infrastructură Mare pentru apă și apă uzată. În prezent numărul comunelor care fac parte din asociație ajungând la 57 alături de Consiliul Județean Timiș care s-a înscris în anul 2015. Asociația are atribuții pentru gestionarea și asigurarea întregului serviciu de apă-canal al localităților membre, inclusiv delegarea gestiunii serviciilor prin contract unic încheiat cu Aquatim.

Consiliile locale ale localităților care fac parte din asociație își exprimă opțiuni de vot prin HCL-uri, delegând o persoană care să participe la AGA asociației.

ADI Timiș și Aquatim măresc prețul la apă și apă uzată cu 15% încălcând contractul și o serie de articole legislative și reglementări ANRSC

În 27 august 2018, Aquatim trimite un fax către asociație (vezi facsimil) prin care solicită creșterea prețului la apă cu 15% propunând și un grafic de mărire pentru următorii ani (vezi facsimil), fax la care anexează și modelul de HCL care urmează să fie votat în fiecare localitate.

Aquatim justifică majorarea prețului serviciilor în documentul transmis, ca fiind necesară pentru analiza cost-beneficiu, respectiv pentru cheltuielile proprii din cadrul unui proiect pe fonduri de coeziune (nerambursabile) în valoare de 180 de milioane de euro, care va fi depus la o dată ulterioară pentru contractare.

Aquatim nu a arătat în documentul transmis valoarea contribuției proprii, cheltuielile neeligibile, respectiv investițiile care urmează să fie făcute pe fiecare localitate, așteptând ca propunerea lor să fie votată orbește de către consilierii din fiecare UAT.

Adrian Bodo, șeful Direcției Fiscale a Primăriei Timișoara a decis singur, fără mandat de la Consiliul Local Timișoara, majorarea prețurilor la apă, printr-o hotărâre AGA unde președinte de ședință a fost Adrian Bodo și unde a fost prezent doar Adrian Bodo (vezi facsimil), hotărâre emisă după informarea trimisă către ADI Timiș … Mai mult, acesta a decis, la propunerea unui angajat din Aquatim, ÎNFIINȚAREA FUNDAȚIEI AQUATIM (vezi facsimil).

Același Adrian Bodo decide, în urma referatului unui angajat Aquatim, înființarea „Fundației Aquatim” fără avizul Consiliului Local și tot el mai decide alocarea sumei de 190.000 de lei către fundație. În mod ironic, în hotărârea de înființare, nu se prevede informarea acționarilor Aquatim (vezi facsimil).

La momentul transmiterii solicitării, Aquatim nu avea acordul AGA pentru majorarea prețurilor, fiind încălcate astfel prevederile ACTULUI CONSTITUTIV al societății, hotărârea fiind votată în AGA Aquatim ulterior, în 17 septembrie 2018 (vezi facsimil), hotărâre asumată de către Adrian Bodo fără un HCL emis de către Consiliul Local Timișoara, acționar majoritar al societății. 

extras act constitutiv Aquatim

Aquatim nu precizează în documentele transmise către ADI Apă-Canal TIMIȘ dacă are sau nu avizul ANRSC pentru majorarea prețurilor, așa cum prevede legea.

„Din funcția mea de consilier local, nu consider că este oportun pentru orașul nostru să mărim prețul la apă și canalizare. Plus că nu ne-au fost furnizate informații privind sumele din proiect, cum ar fi cheltuielile suportate de către Aquatim. Atât eu, cât și ALDE avem aceeași poziție, ne opunem categoric măririi prețului la apă și canalizare.
Iar scopul esential al accesării de fonduri europene, este acela de a crea un efect socio-economic pozitiv pentru timișoreni. Unde este efectul economic pozitiv prin această mărire?
Conform contractului, Consiliul Local Timișoara avea termen de 15 zile să se pronunțe asupra majorării, în caz contrar aceasta este aprobată cu acord tacit. Vreau să subliniez faptul că Primăria Timișoara a primit solicitarea de mărire in 11 septembrie, si noi de atunci am avut 3 ședinte de plen! De ce nu a fost subiectul introdus pe ordinea de zi?
Oare se urmărește ca mărirea prețului la apă și canalizare să fie făcută pe ascuns?” precizează consiliera locală Laura Chindriș.

Neregulile de la Aquatim produc ceață și efectul Bachus la ADI Apă-Canal Timiș

Cu toate că au primit comunicarea în 27 august 2018 prin fax (vezi facsimil), ADI Apă-Canal Timiș nu a transmis imediat către primării solicitarea pentru a se putea organiza din timp o ședință a consiliului local în vedera exprimării opțiunii de vot.

Astfel, contractul de delegare a gestiunii serviciilor prevede în mod expres condiția ca ADI Apă-Canal Timiș să-și exprime opțiunea cu privire la solicitările de majorare de preț impuse de către Aquatim în termen de maxim 15 zile, în caz contrar se consideră aprobată tacit majorarea de preț. Cu toate acestea, dl director executiv al asociației, Marcel Mihoc, a transmis către primari solicitarea după 13 zile, respectiv în 10 septembrie 2018.

Mai multe primării au organizat ședințe de îndată la finalul lunii septembrie și au aprobat în totalitate modificările de preț, precum și ale unor articole din contract.

Primăria Timișoara nu a informat Consiliul Local într-un termen rezonabil, iar în comisiile de specialitate a introdus solicitarea Aquatim, după 2 săptămâni, în data de 25 septembrie 2018.

ADI Apă-Canal Timiș și Aquatim au încălcat mai multe articole de lege și reglementări impuse de ANRSC

Potrivit art.34 alin.(4) din Legea 241/2006 „Procedurile de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor se stabilesc prin normele metodologice elaborate de A.N.R.S.C.„, dar în documentele trimise de către Aquatim nu se face trimitere la ORDINUL nr. 65 din 28 februarie 2007 privind aprobarea Metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preturilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare.

Omisiunea nu este întâmplătoare, deoarece potrivit normelor ANRSC, Aquatim și ADI Apă-Canal Timiș pot include în preț, pentru investiții/dezvoltare, o cotă parte pentru Fondul IID (vezi mai jos) și „o cotă pentru crearea surselor de dezvoltare si modernizare a sistemelor de utilitati publice” (Capitolul V, art.6 și Art.7 alin.(3) din Ordinul 65/2007), iar „sumele încasate, corespunzatoare cotei de dezvoltare, se constituie într-un cont distinct, iar fondul rezultat se utilizeaza cu avizul autoritatii administratiei publice locale implicate” (Art.7 alin.(5) din Ordinul 65/2007).  

Fondul IID se constituie, potrivit normelor din OUG nr.198 din 22 decembrie 2005, ca și fond de rezervă, sumele din fond putând fi utilizate după câteva criterii riguros stabilite, în principal, pentru plata cheltuielilor neeligibile.

Aquatim nu a respectat normele și a propus o majorare de preț care, potrivit documentului trimis, nu are nicio legătură cu Fondul IID sau cu cota de dezvoltare (Act aditional majorare pret apa Aquatim).

În cazul proiectelor europene se mai poate include în preț Fondul IID, astfel conform Art. 8 din Ordinul 65/2007:

„(1)Operatorul si unitatea administrativ-teritoriala care realizeaza proiecte cu
asistenta financiara nerambursabila din partea Uniunii Europene au obligatia, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 198/2005, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa constituie si sa alimenteze Fondul de
întretinere, înlocuire si dezvoltare ca un fond de rezerva, denumit Fondul IID, pe
întreaga perioada de viata a investitiei

Iar formula după care se calculează noul preț, potrivit legii, include Fondul IID, pe când în documentul trimis de Aquatim acesta nu apare în majorare(vezi facsimil):

formula pret

Nerespectarea mai multor articole de lege și a normelor, lipsa de transparență a Aquatim în justificarea majorării prețului, nerespectarea contractului de delegare a serviciilor, nerespectarea Actului Constitutiv al Aquatim, precum și înființarea unei fundații fără știința Consiliului Local creează premisa CORUPȚIEI într-un proiect cu fonduri de coeziune în valoare de 180 de milioane de euro.

pret apa Timisoara si Timis

Vezi aici dreptul la replică al Aquatim: http://www.pentrutimisoara.ro/stiri_timisoara/aquatim-ne-a-trimis-un-un-drept-la-replica-in-urma-aparitiei-articolului-pretul-apei-va-fi-majorat-ilegal-cu-15-in-timisoara-si-in-54-de-localitati-din-timis-adrian-bodo-direct-implicat-in-infiinta.html

Lista cu Unitatile Administrativ Teritoriale din aria de operare a Aquatim
Nr.crtUAT in operare
1Balint
2Banloc
3Belint
4Bogda
5Boldur
6Bucovat
7Buzias
8Carpinis
9Cenad
10Cenei
11Checea
12Cheveresu Mare
13Ciacova
14Curtea
15Deta
16Faget
17Fibis
18Gataia
19Gavojdia
20Ghilad
21Ghiroda
22Giarmata
23Giulvaz
24Gottlob
25Jebel
26Jimbolia
27Liebling
28Livezile
29Lovrin
30Masloc
31Mosnita Noua
32Ohaba Lunga
33Otelec
34Padureni
35Pietroasa
36Pischia
37Racovita
38Recas
39Remetea Mare
40Sacalaz
41Sacosu Turcesc
42Sag
43Sinandrei
44Sanmihaiu Roman
45Sannicolau Mare
46Satchinez
47Secas
48Stiuca
49Timisoara
50Tomesti
51Tormac
52Traian Vuia
53Uivar
54Voiteg
55Victor Vlad Delamarina