Inițiativa de ieri a profesorilor care au protestat pentru drepturile lor este susținută și de Federația Coaliția pentru Educație. Cadrele didactice solicită creșterea până la 6% din PIB a alocațiilor bugetare pentru învățământ, decontarea integrală a cheltuielilor de navetă, creșterea burselor elevilor și studenților, creșterea salariilor angajaților din învățământ, creșterea costului standard pentru elevi și studenți.

”Ca una dintre părțile cointeresate, susținem și noi că este nevoie de alocarea a 6% din PIB pentru educație, considerând, în primul rând, că o țară care nu investește în educație nu are viitor. Da, profesorii trebuie să fie (mult) mai bine plătiți, ca o formă de respect a profesiei și ca o formă de investiție. Ministerul Muncii a prezentat sindicatelor o soluție documentată care să rezolve disfuncționalități existente deja în sistem, au fost propuse trei scenarii și a fost aleasă o soluție care poate fi suportată financiar în contextul de organizare și funcționare ale sistemului actual, se arată în materialul furnizat de Coaliția pentru Educație.

Federația Coaliția pentru Educație își exprimă disponibilitatea de a contribui la un proces transparent de dezbatere despre principiile care stau la baza salarizării și cadrului mai larg de finanțare a educației din România. Ultimii ani au însemnat multe abuzuri – inclusiv reducerea de 25% ”peste noapte” a salariilor, dar și multe negocieri netransparente purtate în spatele unor uși închise.

Astăzi, pe lista revendicărilor de pe masa negocierilor dintre Guvern și sindicate, se vorbește despre bani și costuri, mai degrabă, decât despre copii și viitorul lor. Calitatea nu va veni automat doar din creșterea salariilor cu un procent de 5% sau 10%, care se aplică pe o grilă a cărei filozofie de construcție nu a fost chestionată de zeci de ani. De altfel, Coaliția pentru Educație a adus în discuție și anul trecut, în contextul discuțiilor pe OUG 57/2015, posibilitatea corelării cu rezultatele dovedite (întelese ca progres școlar) a unei părți din salariul ”în plată”. Că se vor numi sporuri, salarii de merit, granturi care recompensează rezultatele obținute de școli, este nevoie de măsuri combinate care să contribuie la atenuarea disparităților dintre comunitățile sărace față de cele bogate, dintre rural și urban, care să recompenseze acele școli care, prin cultura lor, facilitează incluziunea celor vulnerabili, fie ei copii de altă etnie decât cea majoritară sau copii cu cerințe educaționale speciale.

Eric Hanushek, economist la Stanford, confirmă că toate celelalte variabile din școală (mărimea claselor, curriculumul, finanțarea per elev ș.a.) nu sunt atât de importante ca nivelul înalt al calității cadrelor didactice.

Foto: aradon.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.